U bent hier:

Regio Randstad - Superband

Banden? Ik heb er weinig verstand van. In het voorjaar worden er andere banden gemonteerd en gaan de oude winterbanden weg of op zolder. Tijd om mij daar in te verdiepen.

Op woensdag 22 november organiseerde de Regio Randstad van de SCN een regiobijeenkomst bij Superband in Leidschendam: dit bedrijf doen alles voor de auto wat met banden te maken heeft en zijn tevens een vestiging van FirstStop, leverancier en specialist op het gebied van banden. De koffie met koek stond klaar om 19:15 en het werd druk met 20 tot 25 man. Naast de voltallige regiocommissie waren er namens de firma Superband eigenaar Dirk Bonnes en enkele medewerkers aanwezig en de spreker van deze avond, Wim Vollebregt, manager bij FirstStop Nederland. Nadat iedereen de koffie op had, bijgepraat was en bijna alle aangemelde leden gearriveerd waren, begon Wim met een verhaal over banden.

De geschiedenis van de hedendaagse band begint natuurlijk met de uitvinding van het wiel door, waarschijnlijk, de Assyriërs, zo’n 3500 jaar v.Chr.. Al gauw ging de presentatie door naar de uitvinding van de fiets, de uitvinding van de met lucht gevulde rubberen band door John Boyd Dunlop om zo uit te komen bij de rubberen binnen en buitenband voor de moderne automobiel. Alle aspecten van de autoband zijn aan bod gekomen: witte en zwarte banden, afmetingen, de verschillende compounds, profielen en loopvlakken en natuurlijk het productieproces. Radiaalbanden versus diagonaalbanden, tubeless banden, het nut van de zomer/winterbanden en natuurlijk ook afmetingen en ET waarden. Na een boeiende presentatie was het tijd voor de actie en praktijk. Eerst werden een demonstratie gegeven over het balanceren van een velg met band. Daarna werd de Saab 9.3 cabrio van Fred onder handen genomen: de camber en de sporing werden gecontroleerd met behulp van de elite onder de uitlijn apparaten, een Hunter Hawkeye. Het apparaat bepaald de wielstand van de verschillende wielen en geeft per merk en type auto aan welke maatregelen genomen kunnen worden om de wielen weer recht te krijgen.

Rond 23:00 werd het tijd om af te ronden. Ik heb veel geleerd over banden en natuurlijk nog even de aanwezige Saabs bekeken, bandje trappen heet dat toch?

Regio Randstad, Superband en FirstStop, bedankt!

Luppo Egberts

Sponsoren