Donderdagavond 28 oktober jl. was er met ruim 25 aanwezigen weer een goed bezochte regioavond van de Saabclub in Noord-Holland. Centraal deze avond een lezing van Bert Pronk, vicevoorzitter van de FEHAC en binnen FEHAC ook verantwoordelijk voor public affairs (politieke en bestuurlijke contacten). Het werd een boeiend betoog over de klassieke auto’s, lobbyen, imago, duurzaamheid, E-fuel, mobiel erfgoed, van wegenbelasting naar BNG (betalen naar gebruik) en meer. Bert, een fitte 70-plusser met liefde voor de klassieke auto (heeft thuis een Morris Minor en een klassieke Mercedes) vertelde vanuit alle rust en ervaring over het werken namens de FEHAC achter de politieke schermen. Het werd een leerzame avond.
De FEHAC is sinds 1976 de enige 100% belangenbehartiger voor iedereen die het mobiel erfgoed een warm hart toedraagt. Mobiel erfgoed, dat klinkt toch echt anders dan oude auto’s! De FEHAC is de officiële gesprekspartner van de overheid op het gebied van mobiel erfgoed en de daarmee samenhangende regelgeving. Denk aan regels vrijstelling MRB voor auto’s > 40 jaar, de introductie van E10 benzine met bio-ethanol en het vervallen van de APK-plicht voor auto’s > 50 jaar. Maar de FEHAC is vooral ook hoeder van ons mobiele erfgoed en bewaakt (en beïnvloed) vanuit die insteek niet alleen wet- en regelgeving maar ook de publieke opinie.
Bert is, namens de FEHAC, een lobbyist. Maar op zijn kaartje staat Public Affairs. Want dat roept minder weerstand op, dus noemt men het zo. Lobbyen op het politiek bestuurlijke toneel is noodzakelijk om de belangen van de groep die je vertegenwoordigd te beschermen. En met Bert hebben wij namens de FEHAC een uitstekende lobbyist voor ons mobiele erfgoed. Geduldig, vriendelijk, slim, inhoudelijk zeer bij de les en vooral zeer ervaren. En dat is hard nodig, want politici zijn geen techneuten.
De FEHAC opereert niet alleen, zij werken actief samen met vele partijen die direct of indirect betrokken zijn bij mobiliteit. Ook is er veel contact met diverse klassieke automerkenclubs als bijvoorbeeld de Saabclub. Want als je hebt over merk specifieke technische kennis die relevant kan zijn voor aankomende wet- en/of
regelgeving, dan moet je bij de betreffende merkenclubs zijn voor het beste advies. Ook duurzaamheid heeft alle aandacht van de FEHAC. De FEHAC streeft naar een zo duurzaam mogelijke samenleving waarbij milieuschade zoveel als mogelijk wordt voorkomen. Maar mikt daarbij nadrukkelijk niet op 1 oplossing en pleit vurig voor een bredere kijk.
Want er is meer, bijvoorbeeld E-fuel. E-fuels, ook wel electrofuels, zijn door de mens gemaakte synthetische brandstoffen die geproduceerd worden met duurzaam opgewekte stroom en koolstofmonoxide die uit de lucht onttrokken wordt. Morgen nog niet beschikbaar, maar wel een realistische optie voor de toekomst. En als je de brandstof van de huidige 8 miljoen ‘normale’ auto’s in NL schoon weet te maken, dan zet je grotere stappen dan met de huidige 1 miljoen elektrische auto’s. En wees gerust beloofde hij ons, het wordt echt niet verboden om straks in je oude Saab te blijven rijden. Misschien met andere spelregels, maar zeker niet verboden. De aanwezigen konden terugkijken op een gezellige en zeer informatieve avond. En kijk vooral eens op de website van de FEHAC om te zien waar ze allemaal voor staan. Het is de moeite!
Robbert de Lange