U bent hier:

Regio Noord-Brabant: Family affair with SAAB

“Family affair with SAAB” zo heette de titel van de presentatie die Pieter Kuipers verzorgde op onze clubavond van 19 november. Ondanks dat het Nederlands voetbalelftal zijn laatste poulewedstrijd moest spelen was er toch een grote groep aanwezigen in ons clublokaal in Waalre.

De titel zeg het al, binnen de familie Kuipers zijn drie generaties die intensief met Saab bezig en bezig geweest. De vader van Pieter was in militaire dienst in de vijftiger jaren actief bij de luchtmacht, er betrokken op het militaire oefenterrein de Vliehors op Vlieland met onderzoeken van schietresultaten vanuit militaire vliegtuigen zoals onder andere de Gloster Meteor. Om de pressie te bepalen werd er gebruik gemaakt de Saab Hitrecorder. Deze apparatuur haperde wel eens en was ook altijd niet even nauwkeurig. Vanuit zijn technische achtergrond heeft de vader van Pieter de Saab apparatuur zodanig aangepast dat alles goed functioneerde. Saab had, wat de veranderingen betreft veel belangstelling en nodigde Pa Kuipers uit voor een gesprek in Zweden. Hij werd afgehaald van het vliegveld met een Saab 92 en was daardoor direct geïnteresseerd in de Saab automobielen.

De baan ging niet door (eigen keuze) maar de bijzondere Saab ervaring bleef hangen toen het salaris het toeliet heeft hij direct een Saab aangeschaft. De volgende Saab types heeft het gezin Kuipers gehad, t.w. 96 TT, 95 V4, 99GL, 99EMS, 900 GIi, 900 i, 9000i, OG9-5 Griffin V6 en OG9-5 LPT Vector. Pieter vertelde nog verschillende leuke anekdotes waarvan we er u een willen vertellen. Het gezin reed met de Saab 96TT ergens heen. Het dashboardklepje kon je openen uitsluitend met de contactsleutel. Moeder Kuipers wilde iets uit het kastje halen maar dat ging niet omdat de sleutel natuurlijk in het contactslot zat. Toen de familie heuvel af reed, haalde Pa Kuipers de sleutel uit het slot, maakte het kastje open en startte vervolgens weer de Saab om verder te kunnen rijden. In de Saab was groot familie plezier met deze actie.

Het is duidelijk dat Pieter ook besmet raakte met het Saab virus. Ook hij heeft een hele reeks Saabs gehad, zoals 99L, 900 GLE, 9000i, 9000CS, OG9-5S, OG9-5 Vector, OG9-5 Aero, OG9-3 Cabrio en NG 9-5 Aero. De laatste twee zijn nog in zijn bezit.

Van veel Saabs had Pieter nog foto’s, die gemaakt werden op zijn vakanties met het gezin. Opvallend was dat de meeste vakanties naar Zweden gingen, waar natuurlijk de diverse Saab fabrieken en musea werden aangedaan. Alle Saabs, hebben hem op een type na nooit laten stranden, maar met een Saab was er een wat hardnekkiger (elektronisch) probleem tot grote ergernis van de vrouw van Pieter als ze weer onderweg waren. De 9000i sloeg af als de motor erg warm werd was en startte na een half uur afkoelen pas weer. De zoon van Pieter weet ook alles in detail over Saab, zijn modellen met alle details maar ook de hele geschiedenis. Je kunt dus rustig stellen, dat de appel ook hier niet ver van de boom is gevallen.

Pieter bedankt voor de mooie presentatie, we weten zeker dat tijdens het maken van deze voordracht er ook bij jou vele mooie herinneringen naar boven zijn gekomen.

Sponsoren