De laatste dinsdagavond van november was zoals ieder jaar, ook in 2019 gewijd aan de geschiedenis van één bepaald model SAAB.
In deze inmiddels lange serie historische colleges wordt gedetailleerd ingegaan op het ontstaan, het ontwerp, de technische specificaties en de ontwikkelingen die dit model doormaakt gedurende de verschillende productiejaren.
Ton Ramaekers is met zijn oneindige kennis over ons merk, degene die deze avonden op zijn eigen legendarische wijze presenteert. Toen Ton zich twee uur voor het begin van de avond ziek meldde, was er dus een acuut probleem! Clement, een van de samenstellers van de mooie presentaties die onze geschiedenisavonden ondersteunen, nam de taak op zich om Ton te vervangen. Dat deed hij met verve en met kennis van zaken, dus het dertig man sterke publiek kwam niets tekort.
Dit jaar was het onderwerp de sportversies van de tweetakt modellen 92 tot en met 96.
In de eerste decennia van de SAAB-historie waren dit de topmodellen van ons merk. Tegenwoordig zou je kunnen zeggen dat dit de voorlopers waren van de latere Aero en Viggen uitvoeringen. SAAB heeft vanaf het allereerste begin een grote rol gespeeld in de rallysport. Dit begon als privé-initiatief van enthousiaste SAAB-rijders.
Op deze manier is al aan rally’s deelgenomen door SAAB’s 92 met de chassisnummers 92007 en 92008!
Toen al heel snel bleek dat het nieuwe merk succesvol was, kwam er steeds meer ondersteuning vanuit de SAAB-fabriek.
De directie zag in dat de rallysport een uitstekende manier was om het grote publiek te overtuigen van de goede kwaliteiten van het nieuwe automerk.
De prestaties waren dan ook ongelooflijk: kleine autootjes die met kleine motortjes van aanvankelijk 25 pk even lieten zien hoe het moest!
De eerste successen waren natuurlijk in de Scandinavische rally’s maar al snel werd ook internationaal doorgebroken.
Het qua aantallen verkochte auto’s kleine automerk SAAB werd in de rallysport héél groot. Vooral Erik Carlsson maakte de SAAB 96 wereldberoemd door het winnen van de Rallye Automobile de Monte Carlo in 1962 èn in 1963! Deze grote successen leidden er toe dat er topversies werden uitgebracht van de normale SAAB-modellen.
Denk bijvoorbeeld aan de GranTurismo 750, later opgevolgd door de GranTurismo 850.
Dat opvolgen moest natuurlijk wel kostenbewust gebeuren, dus werden eerst de beschikbare 750 cc motoren opgemaakt voordat de GT850 op de markt kwam!
Parallel aan de “gewone” SAAB’s ontstonden ook series met echt sportieve carrosserieën zoals de Sonett I en II (de Sonett III heeft geen tweetakt motor meer, dus die kwam deze avond niet aan bod).
Clement behandelde de verschillende versies en bouwjaren van al deze sportieve tweetakters en ging ook in op de kleine details waar de liefhebbers van echt originele auto’s op letten.
Logo’s, accessoires, cockpitinstrumenten, géén hoofdsteun voor de piloot maar wel voor de navigator, alle relevante bijzonderheden werden besproken.
Er kwamen zelfs modellen langs waarvan er maar een of enkele werden gebouwd zoals het tweemotorige Monstret en de Formula Junior.
Na het einde van het tweetakt tijdperk kwam als eerste viertakt topmodel de 96 Monte Carlo V4 op de markt. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
Misschien iets voor november 2020?
Deze historische avond werd afgesloten met een historisch moment: Wim Scholl vertelde dat dit de laatste keer was dat hij een Limburgse regio-avond afsloot.
Met een luid applaus werd hij bedankt voor zijn vele activiteiten en verdiensten voor de regio Limburg.
We laten dit afscheid natuurlijk niet zomaar voorbijgaan en staan binnenkort op gepaste wijze hier bij stil, samen met Wim.
Psssst, niet verder vertellen, hij weet dit nog niet…
Tekst: Jan-Willem Gootzen
Foto’s: gevonden op internet