U bent hier:

Regioavond Limburg Stoelreparaties

Het onderwerp van de regioavond van 23 februari was in Limburg al eens vaker aan de orde geweest (o.a. in 2007).
Ondanks dat SAAB altijd al een goede naam had op het gebied van de kwaliteit van de stoelen, gaat er (soms na heel veel jaren) toch wel eens wat kapot, of het is gewoon doorgezakt van de vele uren dat er iemand op gezeten heeft.
De bekleding is dan dikwijls nog best netjes, maar met het binnenwerk is het minder goed gesteld.
Zo'n stoel weer een stuk comfortabeler maken kun je zelf ook, als je maar weer wat je moet doen en de juiste materialen hebt.
Ook de bekleding van de SAAB stoelen kun je vervangen. De originele bekleding is vervangbaar door (ook weer originele) bekleding.

Ton Ramaekers kon op deze avond aan 23 toehoorders laten zien hoe je een doorgezakte stoel van een 99, waarvan de bekleding inderdaad nog prima uitzag, weer als nieuw krijgt. 
Het werk begint met het demonteren van de stoel, de rugleuning moet er van af. Bij een stoel van een tweedeurs SAAB is dit wat lastiger, want er zit een mechanisme voor het naar voren klappen op de stoel.
Hoofdzaak is dat je onthoudt hoe alles in elkaar heeft gezeten.

De basis van het zitgedeelte van een autostoel is het matje met de trekveren. Meestal is het oude matje gescheurd, dat was bij deze demostoel ook het geval. De gehele bekleding en de schuimrubber vulling moeten behoedzaam verwijderd worden van het zit gedeelte, want die moeten later weer terug gemonteerd worden.
Ook het contact wat registreert dat er iemand op de stoel gaat zitten (o.a. voor stoelverwarming en de gordel) moet men voorzichtig loshalen, alsmede ook het verwarmingselement.

De eigenlijke reparatie omvat het vervangen van de stoelmat. Die zijn best nog wel te krijgen, al moet men er soms een zoekactie voor ondernemen.
Bij het monteren van een nieuwe stoelmat moeten behoorlijke krachten gebruikt worden. Het is ongelofelijk hoe strak de spanveren zitten.
Er zijn speciale hulpmiddelen voor het inhaken van de spanveren.
Met vereende krachten lukt dit uiteraard wel.

Daarna moet alles weer terug gemonteerd worden. Ton doet altijd een nog een plaat van rubber of schuim (ca. 5 mm dik)tussen het schuim en de stoelmat, waardoor het geheel nog een beter zit comfort krijgt.
Daarna moet de bekleding voor over het zitgedeelte en de stoel weer in elkaar gemonteerd worden.
Het was toch weer bijna 23:00 uur eer de klus, inclusief alle uitleg geklaard was.
Een groot deel van de aanwezigen had er toch weer wat van ‘opgestoken’.

Sponsoren