Op deze avond had Ton Ramaekers voor ons een verhaal, met een kleine 100 foto’s, over de SAAB 99 GL uit 1983, die ongeveer 20 jaar in zijn familie werd gereden. De laatste jaren was zijn zoon Koos de trotse bezitter.
Het begon allemaal tijdens een rit op een bochtig Limburgs weggetje. De 99 raakte met een voorwiel naast het pas gelegde asfalt en een poging om dit te corrigeren mislukte, waardoor een schutting geraakt werd.
Jammer genoeg stond pal achter de schutting ook een afgezaagde dikke boom, waardoor de 99 een flinke schade opliep.
Koos bleef gelukkig ongedeerd. De schutting lag in gruzelementen en de afdruk van de boom stond flink in het voorspatbord van de 99, net voor het linkervoorwiel dat er ook een beetje raar bijstond.
Of de 99 nog succesvol gerepareerd kon worden, was niet meteen duidelijk.
Ton is er uiteindelijk maar aan begonnen, met als insteek ‘wat kan ik hierbij allemaal zelf doen’?
Het werd een gigantische klus die ruim anderhalf jaar duurde.
Er was veel ontzet aan de carrosserie, de deuren sloten niet meer en de spleet van de motorkap was niet overal van gelijke breedte.
In de eerste fase was het werk gericht op het weer recht maken van alles wat krom en scheef was.
Een enorme klus die vaak met zelf geconstrueerde hulpmiddelen werd gedaan, daarbij kwam het er op aan om goed te meten en nog eens te meten.
Bij het rechtmaken van o.a. de bodemplaat en schutbord kwam ook het een en ander aan roest ‘naar boven’.
Een tegenvaller dus. Onder het motto ‘wie A zegt moet ook maar…’ werd het voor Ton en Koos dus niet alleen een reparatie, maar ook een restauratie.
Aan de hand van het fotoverslag konden alle aanwezigen volgen wat hierbij allemaal gedaan moest worden, voor Koos betekende het vooral schuren, véél schuren.
Diverse tegenslagen moesten verwerkt worden, o.a. een nieuwe motorkap die toch nog vol roest zat.
Om de restauratie dan ook maar helemaal goed te doen werd ook de techniek onderhanden genomen, dus alle componenten, motor, versnellingsbak en aandrijving kwamen aan de beurt om weer ‘als nieuw’ gemaakt te worden.
Toen uiteindelijk de 99 GL helemaal gemonteerd was en ook weer van de spuiter terugkwam, was het eindresultaat best om tevreden over te zijn.
Er moeten nog wat kleinigheden gedaan worden om het project af te ronden. De 99 kan binnenkort op APK en dan kan Koos zijn mooie SAAB weer overal trots laten bewonderen.