Onze eerste Limburgse clubavond van 2024 was een zeer goed bezochte bijeenkomst met circa 30 enthousiaste bezoekers uit Limburg én Brabant. Deze clubavond stond echter niet bij onze vaste locatie in Spaubeek gepland, want clublid Vincent Theelen had ons bij hem thuis ‘op de boerderie’ in Maasniel bij Roermond uitgenodigd.
De 2 geplande presentaties, verzorgt door Vincent Theelen en Rob Snelders (Rob3) hadden als thema: ‘Wat ben ik aan mijn SAAB aan het doen ?’.
De avond begon, na ontvangst met koffie en thee, met een uitgebreide PowerPoint over de zeer grondige restauratieaanpak van één van Vincent’s Sonett’s : een Type 3.
Na deze PowerPoint-presentatie gingen we gezamenlijk naar de naastgelegen werkplaats om zijn Sonett 3 eens ‘life’ te inspecteren. Het chassis van deze auto was helemaal kaal gemaakt en de meest krokante delen waren inmiddels door een ‘medeplichtige vriend’ door vers staal vervangen. Tijdens het project maakte Vincent optimaal gebruik van een donor Sonett, die niet alleen het essentiële plaatmateriaal leverde, maar ook een levensgroot geheugensteuntje was tijdens de verdere opbouwfase van de Sonett. Een aanpak die waardering verdient.
Na het werkplaatsbezoek was het weer tijd om even op te warmen bij een kopske koffie of thee, waarna Rob Snelders het ‘spreekgestoelte’ van Vincent overnam.
Rob Snelders’ PowerPoint-presentatie nam ons aanvankelijk mee in een beknopte polonaise van zijn autogeschiedenis. Rob’s allereerste auto was een tamelijk afgetrapte oranje VW Kever, maar met de jaren groeiden niet alleen de autowensen, maar ook de mogelijkheden en evolueerde zijn wagenpark van deze Kever via een ‘allegaartje aan Europees spul’ naar een slagschip van een Amerikaanse (‘midlife crisis’-?) slee: een Buick Riviera uit 1966 met een 7 liter V8 uit 1966, voordat hij uiteindelijk het (Noorder-) licht zag en voor de charmes van een SAAB 900 T16 uit 1988 viel.
Het betrof een witte cabrio in USA-uitvoering, die bij aankoop in 2022 in goede staat leek te verkeren, maar de auto kende veel verborgen onderhuidse technische problemen.
Tijdens zijn betoog konden wij mee deelnemen aan de lijdensweg die Rob moest gaan om alle technische problemen op te lossen. En het bleek een lánge weg met veel teleurstellingen, waarop niet alleen veel geleerd werd, maar ook veel leergeld betaald moest worden, voordat het ‘happy end’ in zicht kwam.
Na het oplossen van alle technische perikelen heeft Rob voor 2024 nog een paar wensen, die vooral de uiterlijke verschijning van zijn favoriete SAAB betreffen: om zijn SAAB 900 T16S helemaal aan zijn persoonlijke wensen te laten voldoen, gaat Rob nog een AirFlow-kit monteren.
Afsluitend waren alle aanwezigen het er over eens: het was een interessante en gezellige, goed georganiseerde én goed bezochte regiobijeenkomst verzorgd door Vincent en Rob geweest.