Na een mooie rit door Noord-Holland bij de Alkmaarse Poort in Alkmaar aangekomen. De koffie stond al klaar, een goed begin van de avond.
Gastspreker Andre Kielstra was al aanwezig en had een paar knappe staaltjes van lijmen ipv lassen meegenomen. Een spatbord van een Volvo Amazon en wat losse plaatdelen lagen gereed om goed te bekijken. De zaal begon zich flink te vullen en rond 20.00 uur begon André de presentatie.
Helder werd uitgelegd hoe te werk te gaan en hoe de epoxy producten (lijm, verf etc.) toe te passen. Een aangename verrassing bleek de prijsstelling van de diverse epoxy-verfproducten te zijn.
Het werd duidelijk dat men veel zelf kan afhandelen voordat de auto eventueel richting spuiter gaat. Zoals zo vaak bleek ook hier dat een goede voorbereiding van het materiaal belangrijk is.
Bij het inlijmen van nieuwe plaatjes dient wat overlap in het materiaal aanwezig te zijn en beide vlakken moeten goed kaal en schoon zijn. Luciferhoutjes, tussen de te lijmen delen, kunnen gebruikt worden om te borgen dat de epoxy lijm in de juiste dikte wordt opgebracht.
Veel overige hulpmiddelen zijn voor een laag bedrag bij een landelijke budgetketen, ooit in Enkhuizen begonnen, verkrijgbaar. Een mooi getoond voorbeeld van een lijmreparatie betrof de onderzijde van een deurpaneel van een MG-B.
Doorgeroeste hoekjes in een kofferbak, lijken met epoxy-lijm en met wat volharding goed gerepareerd te kunnen worden. Bij de diverse stappen is een “droogtijd” van toepassing, de reparatie een dagje laten drogen is voor de meeste hobbyisten geen bezwaar.
Na de pauze vervolgde André de boeiende presentatie, deze had met gemak tot in de kleine uurtjes kunnen duren. Interessant was de totale restauratie van een Aston Martin en het perfect maken van de nieuwe dedicated spoiler waar toch nog 40 uur werk in zat.
Aan het einde van de presentatie vertelde André ons dat hij bereid is om eenieder te adviseren hoe bepaalde reparaties aan te pakken. Een bijzonder mooi aanbod! De avond werd afgesloten met het bedanken van André en een consumptie in de bar.
Wil je eea nog eens nalezen? Download dan dit document.
Paul Hooijberg