Op woensdag 16 oktober organiseerde Regio Randstad een interessante en informatieve avond over de Mille Miglia 2014 voor leden van Saab Club Nederland en ook voor andere geïnteresseerden.
We begonnen de avond met koffie en appeltaart, waarna de heren Peter Stockhuizen en Roel Wolff ons aan de hand van vele foto’s en filmbeelden op enthousiaste wijze vertelden over hun deelname aan de Mille Miglia 2014 in Italië; een van de bekendste en mooiste autoraces ter wereld.
De eerste Mille Miglia, van Brescia naar Rome en weer terug, werd gehouden op 26 maart 1927 en deze autorace over “Duizend Mijl”, 1600 km, werd toen door de winnaar, met zijn O.M. (Officine Meccaniche) in iets meer dan 22 uur met een gemiddelde snelheid van 77,3 km/u voltooid. Tegenwoordig doen de deelnemers er 4 dagen over, maar de wedstrijd is er niet minder zwaar door. De Mille Miglia 2014 werd gehouden van 15-18 mei en voerde door de mooiste regio’s en historische dorpen van Italië. De route wijkt ieder jaar iets af van de vorige edities.
Deelname aan de Mille Miglia is beperkt tot merken en modellen van auto's die aan ten minste een van deze originele Mille Miglia-races hebben deelgenomen. Van ons geliefde merk mag dus alleen het type Saab 93 meedoen. Er kunnen jaarlijks maar 450 auto’s deelnemen maar er zijn wel 1000 gegadigden. Je moet dus of een heel bijzondere auto hebben of ontzettend veel geluk hebben om ingeloot te worden en door de ballotage commissie te komen.
Peter Stockhuizen en Roel Wolff met startnummer 98 reden in een Aston Martin International uit 1934 van een rijke industrieel uit Brescia. Deze man doet elk jaar mee met 5 bijzondere oldtimers. Alleen voor dit kleine team reden er 2 technische ondersteuningsauto’s met monteurs mee en ook nog 2 begeleidingsauto’s. De enige boodschap die ze van de eigenaar mee kregen voordat ze vertrokken was : ze moesten finishen, de auto heel houden en op tijd remmen.
Helaas kreeg de auto de eerste dag al problemen met de dynamo en die problemen konden niet ter plekke worden opgelost. De accu werd niet voldoende opgeladen en dat betekende dat ze ’s avonds en ‘s nachts slechts 2 kleine parkeerlampjes op de spatborden als verlichting hadden. Gedurende de race hebben ze 6 accu’s (ver)gebruikt en in de drie nachten hebben ze maar 12 uur geslapen. Dit geeft wel aan dat het een hele zware tocht geweest is. Toch wisten ze, weliswaar met 298.000 strafpunten, in het zware veld als 324e te finishen.
Dankzij hun enthousiaste verhaal, de vele foto’s en filmbeelden en de meegebrachte boeken en Roadbooks kregen we een goed beeld van deze spectaculaire autorit. Het is dan ook zeer de moeite waard om bijvoorbeeld de start of de finish in Brescia een keer bij te wonen.
Kees Langejan
Regio Randstad.