InterClassics/Topmobiel beurs
12, 13 en 14 januari 2007
Organisatorisch was het rond dit evenement lang stil binnen de regio Limburg. Dat kwam omdat de MECC organisatie ook niet met concrete info kwam. We wisten wel al eerder dat het motto van onze stand dit jaar ’60 jaar SAAB’ moest worden.
Er van uitgaande dat je op circa 100 m² toch weinig in het echt kunt uitbeelden over 60 jaar autohistorie, werd besloten om in belangrijke mate audiovisuele middelen in te zetten.
Dit besluit werd mede genomen omdat het gelukt was in Zweden een heel bijzondere DVD te bemachtigen waarop de vroege geschiedenis prachtig werd verteld en getoond. Ook werd er een CD gemaakt met prachtig zelf ingescand foldermateriaal, afgewisseld met mooie bewegende beelden.Op de stand kwamen dus twee presentaties tegelijk te ‘draaien’ en er stond een drietal heel mooie Saabjes, t.w.: een 92 uit 1951 in sublieme staat gerestaureerd; een bijzonder mooie Sonett III uit 1973 en een bijna perfecte 99LE automaat uit 1974, kortom drie eye-catchers. Op het laatste moment werd ook nog besloten er een Saabo caravan(netje) uit 1964 bij te zetten, ook handig om spullen in te bergen.
Hoe onze stand er uitzag ziet u op bijgevoegde foto’s.
De jury van de FEHAC vond het bijzonder mooi, want we kregen de 3e prijs.
Ook de Saab 92 uit 1951 kreeg een eervolle vermelding van de jury. Een bekroning op de vele uren werk die enkele leden uit de regio er in staken.
Flygvapen Museum Linköping
Regio-avond 30 januari 2007
Het oorspronkelijke onderwerp voor deze regioavond ‘Alles over oliën’ is verschoven naar een later tijdstip (de ‘olieman’ had het te druk). Dus werd snel gezocht naar een alternatief. Jan-Willem Gootzen had nog een uitgebreide digitale fotoreportage van zijn bezoek aan bovenvermeld museum in 2005. Dus met een laptop, een beamer en de theoretische kennis over SAAB-vliegtuigen van Ton Ramaekers werd het een interessante avond. De geschiedenis vanaf het einde van de tweede wereldoorlog kwam aan bod. SAAB ging toen ook civiele toestellen ontwerpen. De SAAB 90 was een passagiersvliegtuig met 25 a 30 plaatsen, de 91 was een kleiner vliegtuig voor privé-gebruik. Verder ging het verhaal ook over de gevechtsvliegtuigen met roemruchte namen, zoals Draken, Viggen en Gripen (namen die ons niet onbekend voorkomen), dit alles begeleid door zeer interessante foto’s. Jan-Willem was natuurlijk zeer trots op de foto’s waarop hij in de cockpit van een Draken zit. Een bezoek aan dit museum is voor iedereen die in SAAB geïnteresseerd is dan ook zeer de moeite waard.
Regioavond 27 februari 2007 – Automotive electronica
De oorspronkelijk geplande excursie naar een hi-tech bedrijf in Venray kon, vanwege de strenge beveiligingseisen van dit bedrijf niet doorgaan (men mocht na 20:30 uur geen bezoekers meer in huis hebben). Gelukkig had regiolid Ran Nelissen -bij de beëindiging van zijn stage bij dit bedrijf- een uitgebreide presentatie moeten houden over het onderwerp ‘Automotive-electronica’ en de rol van het bedrijf (Inalfa) in het bijzonder. Dus met behulp van beamer en laptop (dank weer aan Jan-Willem) werd zijn interessant verhaal ook heel goed ondersteund. Mogelijk was het verschuiven van de datum mede oorzaak ervan dat we voor Limburgse begrippen een ongekend laag bezoekersaantal hadden, slechts 12 personen waren aanwezig.
Regioavond 27 maart 2007 – Excursie naar firma B.T.S. (turborevisie)
Bij het bedrijf Bart’s Transmission Service (BTS) in Heerlen waren we als regio Limburg al eens te gast, n.l. in februari 2005. Toen kregen we een uitgebreide presentatie over het reviseren van automatische versnellingsbakken, de hoofdactiviteit van het bedrijf. Nu waren ruim 25 leden naar Heerlen gekomen om iets over revisie van turbo’s te horen. De medewerker die oorspronkelijk de presentatie zou gaan verzorgen was plotseling verhinderd, zodat een collega het moest overnemen. Uit zijn verhaal bleek dat het bij BTS qua turborevisie voornamelijk gaat om de turbo’s van (vrachtwagen) dieselmotoren; een SAAB turbo ziet men practisch nooit. Dat viel dus een beetje tegen, want hierover kon men weinig ervaringen vertellen. Nog meer viel het tegen toen ook bleek dat het eigenlijke turborevisiewerk bij BTS uitbesteed wordt.
De avond werd afgesloten met een korte excursie door het bedrijf en dat was, ook al waren we er al eens eerder, toch nog wel interessant.
Regioavond 24 april 2007 – Filmavond en bespreking regioactiviteiten
Het zit ons in de regio Limburg dit jaar niet mee wat betreft de organisatie van de regioactiviteiten. Tot en met april is nog geen enkele activiteit verlopen zoals oorspronkelijk gepland was. Ook het voor april geplande verhaal over ‘kleine lakbeschadigingen en deukjes wegwerken’ moest komen te vervallen. De persoon die dit zou gaan presenteren was door verandering van werkgever niet meer in de gelegenheid deze presentatie te houden en een vervanger werd niet (tijdig) gevonden. Er was echter van alles te bespreken over activiteiten in de regio en Clement Maussen had weer gezorgd voor een paar prachtige SAAB filmDVD’s die via de laptop en beamer groot gepresenteerd konden worden. Voor de ruim 20 aanwezigen toch nog de moeite waard.
Regioavond 25 mei 2007 – Limburg Tourtje 2007 (Avondrit)
De weergoden leken ons in de regio goed gezind toen we met ongeveer 12 Saabjes op de parkeerplaats van het MFC Spaubeek bij elkaar stonden om te starten voor de jaarlijkse avondrit. Normaal gesproken zouden we een gedeelte narijden van de (grote) Limburg Tour van afgelopen jaar, maar omdat in 2006 de noordelijke helft van onze (langgerekte) provincie het parcours van de LT vormde was dit voor een avondrit te ver weg, temeer omdat het grootste deel van de avond besteed wordt aan een gezellige ‘koffieklets’; op een terras (veel koffie wordt hierbij niet gedronken).
Dus toen hebben Didier, Rob en Wim maar besloten een greep in het archief te doen en een gedeelte van de Limburg Tour 1996 op te poetsen, met als eindpunt Slenaken. Oorspronkelijk was deze rit uitgezet door Fred Könnemann en Rob Wetzels, het was een prachtige route en voor sommigen duurde deze (1 uur rijden) te kort. Een groot gedeelte van de deelnemers besloot daarom maar een ijsje te nuttigen bij een ijsboerderij, nog geen kilometer van de finish. Het duurde dus even eer alle Saabs weer in Slenaken gearriveerd waren en men allen op het terras van Hotel ‘de la Frontière’ zat. Hier werd nog tot ongeveer 23:00 uur -onder het genot van een hapje en een drankje- bijgepraat. Toen begon er een behoorlijk stevig onweer los te barsten, tijd voor iedereen om naar huis te gaan.
Regioavond 26 juni 2007 – Kleine klussen aan uw SAAB
Dit onderwerp was in de maand juni ingepland, omdat er dan meer kans op mooi weer bestaat. De bedoeling was dan ook om dit buiten te houden, met praktijkvoorbeelden aan de Saabjes van diverse aanwezigen. We hadden een beetje pech want het weer was niet geweldig. Ondanks de dreigende bewolking bleef het enkele uren droog, zodat er toch een aantal dingen buiten gepresenteerd konden worden. Toen het begon te druppelen zijn we binnen verder gegaan. Onderwerpen welke aan bod kwamen waren o.a. afstellen van de motor (ontsteking, carburatie), bougies vervangen (types besproken), oliefilter vervangen, controle remsysteem (blokken voeringen vervangen). Zeer leerzaam dus!
zondag 26 augustus 2007 – 15e Limburg Tour
Na de Limburg Tour van vorig jaar in het Midden- en Noord-Limburgse landschap was het voor de organisatoren duidelijk dat er dit jaar weer een route in het Zuiden moest komen. Voor de Avondrit van mei jl. was een stukje route van de LT uit 1996 gebruikt. Dat was bij de deelnemers zo goed ontvangen dat besloten werd dit stuk, met een aantal aanpassingen, weer als 1e traject voor de Tour van 2007 te gebruiken. De hoop om hiermede ook sneller de gehele route gereed te hebben bleek ijdel. Het heeft dit jaar best weer wat moeite gekost om de gehele route op papier te krijgen; vooral bij het 3e en laatste traject is enkele malen flink wat weggestreept en opnieuw geschreven. Uiteindelijk werd de route gecompleteerd in drie trajecten: deel 1) Maastricht Airport (start) tot Slenaken (31,6 km), deel 2) Slenaken tot Val Dieu (B) (32,9 km) en deel 3) Val Dieu tot de finish in ons clublokaal te Spaubeek (47,6 km). In totaliteit was de route dus 112 kilometer lang. Er hadden zich 58 equipes aangemeld; 111 volwassenen en 13 kinderen zouden de Saabs gaan ‘bemannen’. Helaas hadden we dit jaar 8 equipes die zich weer afmeldden (16 personen). Er waren ook eens 2 equipes die zonder afmelding niet kwamen opdagen. Foei toch!! Uiteindelijk waren er 48 SAAB’s aan de start bij Autobedrijf Kompier op Maastricht Airport. In het 1e traject waren al vrij snel twee kermissen in Sibbe en Scheulder die ons noodzaakten de deelnemers om te leiden. Voor de rest ging het echter zonder al te grote problemen; de weggetjes waren soms wel erg smal in de Belgische Voerstreek. Alle equipes bereikten dan ook allemaal op tijd de finish in het MFC Spaubeek. Hier wachtte hen de SAABbutiken en een -naar de reacties van de deelnemers te beoordelen- goed verzorgd koud en warm buffet. De winnaar van de vragenquiz tijdens de route was de heer Jacco Seinen uit Staphorst, hij mocht de mand met Limburgse streekproducten in ontvangst nemen.
Regioavond 28 augustus 2007 – Filmavond 60 jarig SAAB jubileum in Zweden
Oorspronkelijk stond voor deze avond de inmiddels traditionele SAABbarbecue op het programma. Voorgaande jaren werd deze in juni gehouden, maar voor dit jaar was dit regio-evenement in augustus ingepland. Het is echter in augustus erg vroeg donker, bovendien koelt het ’s avonds dan nogal snel en stevig af. Omdat de regio nogal goed vertegenwoordigd was op het jubileumfeest, begin juni in Trollhättan, hadden we de beschikking over een behoorlijke voorraad fotomateriaal. Jan-Willem Gootzen had er een mooie CD van gemaakt, die levensgroot via een beamer werd geprojecteerd. Hoogtepunt was de DVD-film van het nieuwe SAAB-Performance team in hun rode 9-3’s en de Cabrio. Werkelijk onvoorstelbaar wat deze heren ‘klaarmaken’.
Regioavond 25 september 2007 – Samenstellen regioprogramma 2008 en filmavond
Een jaarlijks terugkerende exercitie is het ‘verzinnen’ van onderwerpen voor de regioavonden van het komend jaar, met daarbij natuurlijk ook de aanwijzing van de organisator(en). Met de ingeplande excursies ging het dit jaar wel eens mis, misschien is dat de reden dat er komend jaar veel in en rond ‘ons’ clublokaal wordt georganiseerd. Daarbij werd wel afgesproken om de aanwezige leden op die technische avonden wat meer zelf te laten doen.
Regioavond 30 oktober 2007 – Olie en smeermiddelen
Regiolid André van de Venne had het voor deze bijeenkomst weten te organiseren dat de heer Rico Vrijhoeven van de Shell distributeur Keulen zijn verhaal ‘Smeermiddelen- Hoe zit dat nou alweer?’ kwam vertellen. Van de Powerpoint presentatie kregen wij allemaal (29 personen!) een exemplaar uitgereikt. Rico begon zijn betoog met de stelling ‘Alles wat draait en rolt moet worden gesmeerd’ en vertelde ons over de soorten oliën. In tegenstelling tot wat soms wordt beweerd, zijn er nog ontzettend veel oliebronnen niet aangeboord omdat de exploitatie uit commercieel oogpunt niet zo rendabel is. Veel leerden wij ook over de synthetische oliën (nooit motoren van vóór 1985 smeren met synthetische olie) en de classificaties en specificaties van de olie en de viscositeit. Heel verhelderend was ook de opsomming van de eigenschappen van smeermiddelen: voor de hand liggend vaak, maar toch als je ze allemaal op een rijtje ziet, begrijp je dat er veel eisen aan olie worden gesteld. Veel van deze eigenschappen worden dan ook bereikt door toevoegingen (additieven, zoals anti-schuim, anti-oxydant, anti-corrosie), die de eigenschappen van olie verbeteren. De heer Vrijhoeven wist het allemaal in een boeiend verhaal te ‘verpakken’ en kreeg als dank een tweetal flessen SaabClub wijn overhandigd.
Regioavond 27 november 2007 – Stoelanatomie (wat kun je zelf repareren?)
Dit onderwerp was op regioavonden in het verleden wel eens kort behandeld, maar werd door diverse leden toch belangrijk genoeg geacht om er eens een aparte avond aan te wijden. Van diverse typen SAAB-stoelen waren de onderdelen aanwezig en van Jan-Willem Gootzen zijn 900T16S was de (doorgezakte) bestuurders- stoel present, compleet met een nieuwe revisieset voor de zitting (matje en veren). Ton Ramaekers liet zien hoe je een stoel vakkundig moet demonteren, waar je op moet letten en welke ‘valkuilen’ je kunt tegenkomen. Na het monteren van een nieuwe veermat en de trekveren zag de stoel er (na het terugplaatsen van de hoes) bijna weer als nieuw uit. Ter verduidelijking had Jan-Willem ook ervoor gezorgd dat de tekeningen van de diverse stoeltypen uit het SAAB EPC systeem gepresenteerd werden via de beamer. Iedereen kon hier wel wat van opsteken. Op voorstel van Wim Scholl werd besloten dat de regio Limburg volgend jaar 15 maart meedoet aan het bezoek aan MEILENWERK in Düsseldorf, samen met de SAAB-Freunde Erftkreis.