BARNFINDS
16 november 2010
Op deze avond werden we meegenomen in de schuurvondsten van oude automobielen ook wel de “sleeping beauties” genoemd.
De presentatie werd gegeven door Arnoud en Ard op de Weegh. Voor een fotoverslag van onze gastspreker, zie onderstaande link http://www.extraordinarycarcollections.com/pageID_10636636.html
Let’s beat black sludge! (02-03-2010)
Op 2 maart vond bij Saabdealer Ton van Kuyk de regio Noordholland bijeenkomst plaats. Zo’n 25 Saabisten hadden zich aangemeld voor de lezing van technical manager Peter J. de Leeuw. Onderwerp voor deze avond was het ontstaan van vervuiling bij met name benzinemotoren. Black sludge klinkt een ieder in dit kader bekend in de oren. Het begint met het uittreden van teer, vernis en hars als grote boosdoeners van vervuiling en het eindigt met het ontstaan van de fatale zwarte drab onder in het carter van uw motor.
Uittredende lak
Nadat Jacco de Boer namens Ton van Kuyk te Alkmaar iedereen welkom heette – de nieuw 9-5 staat in april bij ons in de showroom! – kon Peter J. de Leeuw van wal steken. Hij is in het dagelijks leven in dienst van Forté. Deze organisatie ondersteunt garagebedrijven op het gebied van motorvervuiling, geeft trainingen, ontwikkelt documentatie en doet in samenwerking met importeurs en autofabrikanten onderzoek naar oplossing van vervuilingproblemen. De Leeuw: “Vervuiling ontstaat omdat lood in de benzine is vervangen door alcoholen. Methanol en ethanol reageren in de benzinetank met condenswater waardoor er een zuur milieu ontstaat. Dit veroorzaakt het uittreden van lak en dat leidt tot vervuiling van het brandstofsysteem, inclusief de injectoren. ”
Onjuiste mengselbereiding
Een onjuiste mengselbereiding geeft een slecht sproeibeeld, een onvolledige verbranding en foutieve bijsturing van de lambdasonde. De Leeuw: “Dat heeft onder meer koolafzettingen op de inlaatkleppen in de verbrandingsruimte en in zuigerveergroeven tot resultaat. En daar blijft het helaas niet bij. Meer blow-bygassen door slechte afdichting van de zuigerveren, meer stikstofoxiden in de motorolie en lakvorming en oxidatie van motorolie doen de rest. Uiteindelijk dikt de motorolie in is het black sludge dat rest.” Op de vraag hoe vervuiling in een vroeg stadium kan worden herkend, noemt De Leeuw onder meer de volgende verschijnselen: “Inhouden, afslaan, slecht starten en uiteraard vermogensverlies.” Voor bovenstaande problemen bieden onder meer motorflush, fuelsystemcleaner en gastreatment van Forté uitkomst. Deze middelen worden door de monteurs van Ton van Kuyk met succes gebruikt. Meer informatie is verkrijgbaar via www.saabalkmaar.nl en www.forte-nwe.com.