U bent hier:

Regio Limburg - Op theorie examen....gezakt!

De een-na-laatste dinsdagavond (een week vervroegd om de bonte storm van Carnaval te ontwijken) van februari 2020 waren we te gast bij autorijschool Osseforth Opleidingen in Elsloo.

Met twintig personen stelden we ons daar vrijwillig bloot aan een ware krachtproef: het theorie-examen voor het rijbewijs.
Als je een jaar of achttien bent, kan dat al knap lastig zijn.
Voor ons bijna-oudere en zeer ervaren chauffeurs die in de jaren tachtig, zeventig of zelfs zestig van de vorige eeuw hun rijbewijs haalden, bleek het duidelijk een brug te ver.
De hele groep zakte dan ook als een baksteen!

Gelukkig was het geen officieel examen dus niemand hoefde zijn rijbewijs in te leveren. Een bus huren om weer naar huis te kunnen, was daarom niet nodig.
Wat wel dringend nodig was, was bijscholing.
Die kregen we. En hoe!
Een voormalig politie-agente van de helaas eveneens voormalige Algemene Verkeers Dienst nam ons twee uur lang mee door het grote oerwoud van de oude en deels vergeten naar de nieuwe en deels onbekende verkeersregels.
Aan de hand van realistische situaties die je tijdens een autorit tegenkomt, loodste zij ons zeer voortvarend door de regels en voorschriften. Dit gebeurde zo levendig dat eigenlijk niemand door had dat het over die saaie theorie ging!

Al met al zijn heel veel zaken besproken. Maar er waren een paar puntjes die ons extra opvielen:

Hoe hard mag ik hier?

In sommige delen van het land wordt de snelheid buiten de bebouwde kom niet aangegeven met borden, maar met verschillende strepen en kleuren op het wegdek.
Dat lijkt best verwarrend, want je moet maar onthouden wat al dat schilderwerk betekent.
Maar gelukkig is het heel simpel: hoe meer verf er op de weg zit, hoe harder (60, 80 of 100 km/uur) je mag rijden!

Is het hier nog steeds 30?

Steeds meer wordt in de bebouwde kom een Zone 30 km/uur ingesteld.
Zit je nu nog wel of niet meer in zo’n zone, want je hebt al een tijdje geen bord meer gezien?
Een Zone 30 km/uur kan best groot zijn en wordt alleen aan het begin en aan het einde aangegeven!

Ik sta gevaarlijk stil op de snelweg. Wat nu?

Stilstaan op de snelweg na een ongeval of calamiteit, vooral op de linkerrijbaan, wordt gezien als een levensbedreigende situatie.
Het kan immers ieder moment héél erg misgaan.
De verkeerscentrale, voor onze regio in Helmond, moet de geblokkeerde rijbaan zo snel mogelijk afkruisen met de rode X van de rijstrooksignalering.
Bel daarom metéén 112 om deze situatie te melden aan de politie. Let op de juiste plaatsaanduiding zoals die op de groene hectometerbordjes staat!

Krijg ik iets CADO?

Langs de snelwegen verschijnen steeds meer rode bordjes met de tekst CADO.
Dit zijn voorbereide doorsteekplaatsen waar de hulpdiensten de middenberm kunnen oversteken om zo snel mogelijk op de plek van een calamiteit te kunnen komen.
Het is dus een CAlamiteitenDOorgang!

De vlotte en praktijkgerichte presentatie zorgde er voor dat deze avond voorbij vlóóg en dat niemand zich ook maar een seconde heeft verveeld.
Op weg naar huis na deze avond bekeken we de verkeerswereld heel anders!

Sponsoren