U bent hier:

Regio Limburg - Regioavond R&R Meerssen

Op dinsdagavond 29 november 2019 waren we te gast bij de firma Autoservice R&R in Meerssen. Dit bedrijf is gespecialiseerd in inbouw, onderhoud, diagnose en reparatie van autogassystemen. Daarnaast is het bedrijf actief als allround autobedrijf èn is een van de technische medewerkers uitstekend thuis in de wereld van SAAB, van klassiek tot recent.

Dat het thema van deze avond aansprak, bleek uit de opkomst van ruim 30 leden. We werden gastvrij ontvangen met een overvloed aan Limburgse vla. In de ruime werkplaats stonden drie SAAB’s 9-5 opgesteld. De eerste was een prachtige 9-5ng die een van onze leden zeer recent heeft aangeschaft. Deze auto beleefde zijn première bij de regio Limburg. De tweede was een 9-5 estate voorzien van een LPG-installatie. Deze diende tijdens de avond als demonstratie-auto. Over de derde 9-5 later meer.

R&R is genoemd naar Roger en Ronald die het bedrijf hebben opgericht. Roger deed het woord en nam ons in een beknopte presentatie mee in de interessante wereld van autogasinstallaties. Een paar opmerkelijke feiten uit zijn verhaal: 

  • De voornaamste reden om op LPG te rijden is kostenbesparing. Vlakbij Belgie, waar een liter LPG ongeveer €0,37 kost, is LPG rijden al heel snel rendabel!
  • De milieudoelen voor 2030 kunnen nu al worden gehaald door op LPG te rijden. Dit levert een daling op van de uitstoot van stikstof van 95% en van CO2 van 20%!
  • Turbomotoren kunnen prima op LPG rijden op voorwaarde dat de turbo watergekoeld is.
  • Afhankelijk van merk en type van de auto kan het zinvol zijn om bij het rijden op LPG andere bougies te monteren.
  • Moderne geregelde LPG-installaties kunnen per computer worden uitgelezen en afgesteld. De gasinstallatie van de SAAB 9-5 was aangesloten op een laptop en op het grote scherm konden we precies zien hoe dit werkt.
  • Het installeren van een klepsmeringssysteem heeft alleen zin als het smeermiddel voor iedere cilinder apart wordt toegediend.
  • De levensduur van de LPG-tank kan sterk verschillen. Als de tank buiten onder de auto hangt, is roestpreventie tijdens de inbouw erg belangrijk.
  • De vulopening kan tegenwoordig zo klein worden uitgevoerd dat deze van buitenaf niet zichtbaar is.

De eerdergenoemde derde 9-5 was de demonstratie-auto bij het laatste onderdeel van de avond. Deze auto heeft een automatische versnellingsbak die vanavond in ons bijzijn werd gespoeld met een speciale machine. Het procedé werd uitgelegd en meteen uitgevoerd. Dit riep natuurlijk vragen op over de noodzaak, het nut en eventuele risico’s van deze ATF-verversing. De algemene mening was toch wel dat de oude gedachte “verversen hoeft niet” misschien wel goed was voor de marketing en de verkoop, maar niet voor de techniek van de kostbare automatische versnellingsbak. Revisie is heel erg veel duurder dan ATF verversen!

Na deze interessante, leerzame en gezellige avond bedankten we de gastheren met de traditionele SAAB-wijn die qua kleur overigens verdacht veel lijkt op de verse ATF die we in de automatische versnellingsbak hadden zien verdwijnen…

Sponsoren