U bent hier:

Geschiedenis

Saab Club Nederland is opgericht in 1959 en daarmee de oudste Saabclub ter wereld. Bij Saab Club Nederland zijn alle liefhebbers van Saab welkom. Ongeacht het type Saab, van de 92 tot en met de 9-5NG en de 9-3N. Bezit van een Saab is geen voorwaarde om lid te worden, het is een club van en voor liefhebbers van Saab. Vanzelfsprekend hebben verreweg de meeste van onze ± 2.000 leden een Saab. Sommigen meer dan één…

Een rijke historie

Vanaf de oprichting in 1959 tot heden vindt u hier de geschiedenis van Saab Club Nederland: de ontwikkeling van de club, het ledental, het ontstaan van nieuwe activiteiten en commissies tot en met internationale evenementen.

De geschiedenis is verweven met de geschiedenis van ons geliefde merk Saab, de introductie van nieuwe modellen en technische innovaties.

1958 Tulpenrally

Eind april 1958 deed de Internationale Tulpenrally Eindhoven aan voor een tijdcontrole. Onder de vele belangstellenden bevond zich één van de oprichters van Saab Club Nederland. Hem vielen een paar fraai gevormde auto’s op, die een geluid en een uitlaatwalm produceerden die aan DKW deed denken, maar wiens naam nog een mysterie was. Saab, u had het kunnen vermoeden, een nieuw merk uit Zweden waarvan de Amsterdamse Rijtuig Maatschappij NV. (A.R.M.) te Amsterdam, de importeur voor Nederland was.

Een briefje naar die onderneming was gauw geschreven, met de vraag of Saabs in Nederland ook tweedehands te koop waren. Had de A.R.M. een foldertje gestuurd of een kort briefje geschreven, dan was er misschien niet veel gebeurd. Maar nee, ze stuurden hun verkoopleider naar Eindhoven met een hippe rode 93 uit 1957. Meneer mocht sturen en de familie was meteen verkocht. De Saab nog niet, want voor een beginnend gezin was de nieuwprijs onoverkomelijk.

1959 een 92 te koop aangeboden

Toen de A.R.M. omstreeks 1951 werd aangesteld als Saabimporteur voor Nederland, was er nog geen export van Saabs uit Zweden. Om Zweedse toeristen in het buitenland te kunnen helpen, werden wat onderdelen bij relaties buiten Zweden neergelegd.

Zo ook in Nederland bij de A.R.M. Die onderneming kocht als bewijs van waardering voor de relatie drie Saabs type 92 en liet die door haar staf rijden. In 1957 werd met de import in Nederland een echt begin gemaakt en de eerste dealer werd Garage de Snelheid.

Toen de A.R.M. één van haar oude 92’s uit 1951 wilde afstoten, gebeurde dat door tussenkomst van de Snelheid. Rond Hemelvaartsdag 1959 plaatste de Snelheid hiervoor een advertentie in een landelijk ochtendblad, zo kwam de 92 in Eindhoven terecht!

De nieuwe eigenaar was beretrots en liet geen gelegenheid voorbij gaan om de loftrompet te steken. Ondanks het feit dat hij in de zomer van 1959 de 92 in de eerste versnelling uit Venti Miglia naar Eindhoven terug moest rijden!

De oprichting van een club

Het enthousiasme bleef en zoiets moet met verwante zielen worden gedeeld. Een club moest er komen en er werd de A.R.M. gevraagd om de adressen van andere Saabrijders. Vanuit Nieuwerkerk aan de IJssel had een enthousiaste 93 rijder net iets eerder om de adressen gevraagd en ze gekregen.

Beide initiatiefnemers besloten de handen ineen te slaan en verzonden met elkaar de uitnodiging voor een kennismakingsbijeenkomst waaruit eventueel een club zou kunnen ontstaan.

De oprichtings-bijeenkomsten op zaterdag en zondag 28 en 29 november 1959 in de Witte Bergen waren een doorslaand succes. Ze werden bezocht door ongeveer tien respectievelijk dertig wagens. De eerste redactie van redactie van Saaberichten (één b) bestond uit drie leden. De contributie werd vastgesteld op 10 gulden per jaar met 5 gulden entreegeld.

1960 evenementen

Het evenementenprogramma ontwikkelt zich vanaf begin 1960. Is het eerst nog een aarzelend filmprogramma in Utrecht, de kennismakingsbijeenkomst in Smilde en een bloesemtocht in het gebied tussen Leerdam en Vianen trekken een flink aantal belangstellenden. Laatstgenoemde rit telt maar liefst 30 deelnemers.

In februari 1960 schenkt Saaberichten voor het eerst aandacht aan Saab’s rallysuccessen. Het clubblad van april kondigt de komst van de Saab 96 aan en bevat de eerste dealerlijst.

In mei hebben de noordelijke leden hun eerste toertocht op en om de Hondsrug. Het eerste landelijke evenement moet in juni tot stand komen, een rit waarbij twee stromen vanuit Zwolle en Zeist, elkaar ‘ergens’ op de Veluwe ontmoeten. Die rit wordt om allerlei redenen tot eind augustus uitgesteld, maar hij gaat wel door.

Betrouwbaarheidsritten en rally’s

Intussen is ook het eerste autosport resultaat een feit: de heren Heyer en Beszelzen winnen hun klasse in de S.L.S., de Rally Scheveningen – Luxemburg – Scheveningen. Met een Saab uiteraard!

Saaberichten krijgt een geel kaftje en het novembernummer geeft een aantal wetenswaardigheden: de ontmoetingsrit is in oktober gehouden met 43 deelnemende wagens en voor het eerst zien we een Saab 95 in Nederland.

Het is een wagen uit de voorserie die een clublid uit Heerde met veel moeite in Zweden heeft losgepeuterd, omdat hij zijn Dobermann Pinchers in de 93 niet bergen kon. Ook aanwezig is de enige 93 GT750 die ooit in Nederland nieuw verkocht werd, deze is regelmatig op het circuit van Zandvoort te zien.

De club heeft 90 leden en in het blad wordt de Saab formule junior racewagen aangekondigd. Er zijn diverse Saabrijders die zich dapper weren in betrouwbaarheidsritten en rally’s. Zij zetten de toon voor de activiteiten van de club in de eerste jaren en hebben veel contacten met andere merkenclubs. Ook in die clubs is de autosport een bindende factor.

Niet alleen in de merkenclubs maar ook bij de KNAC en de daaronder vallende RAC’s, de Regionale Automobiel Clubs. Naast het racegebeuren dat een eigen leven leidt, is er een nationaal kampioenschap betrouwbaarheidsritten en zijn er kampioenschappen van de RAC’s.

Betrouwbaarheidsritten zijn kaartleesritten, waarvan de moeilijkheidsgraad varieert met het kaart leessysteem en de te rijden gemiddelde snelheid. Bij een moeilijke kaart leesvariant blijkt een gemiddelde van 36 km/u nauwelijks te halen.

Daarnaast zijn er rally’s, waarbij het navigatie-element minder zwaar weegt en de gevraagde snelheid hoger ligt. Denk aan de grote rally’s zoals Rally de Monte Carlo en de Tulpenrally. Deze rally´s duren meerdere dagen en zijn veelal grensoverschrijdend. Daarnaast zijn er vele kleinere rally’s, zoals de S.L.S., de Horneland-Rally, de Sauerland-Rally en, iets later, de E.L.E., de Rally Eindhoven – Luik – Eindhoven.

Superbenzine en Tekno modelletjes

In december 1960 en januari 1961 brengt Saaberichten allerlei interessants: allereerst een advies om in uw tweetakt nooit superbenzine te stoken. Dan de aankondiging dat u Tekno-modelletjes van de 93 via de club kunt kopen, destijds kostten ze fl 2,65. Tegenwoordig kunnen ze nieuw met doosje meer dan 200 euro opbrengen. Het rittenkampioenschap van de RAC-West 1960 blijkt gewonnen met een rode 93.

Bezoek bij Saabclub België, statuten

In het voorjaar van de oneven jaren wordt altijd de Auto RAl gehouden. Zo ook in 1961. Een mooie gelegenheid voor de Saabimporteur om een 96 GT850, die later de naam Saab Sport zal krijgen, in Nederland te laten zien. In maart gaan we in een flinke colonne op bezoek bij de, in die jaren actieve, Belgische Saab Club die ons in Antwerpen verwelkomt.

In maart geeft de ledenvergadering goedkeuring aan de statuten. De redactie stencilt nog steeds Saaberichten en zorgt ook voor de verzending.

1961 Molybdeendisulfide, Hertog Jan en de Viking

De Saab Club kent in die jaren nog geen ‘klassiekers en oldtimers’ maar ze kent wel jonge eigenaren van nieuwe Saabs die veel plezier met hun bezit willen maken. Zij hebben veel belangstelling voor de autosport. De club schenkt daar aandacht aan door middel van oefenritten en instructiebijeenkomsten.

Andere leden nemen deel aan toeristische en gezelligheidsbijeenkomsten. Zo zijn er bij vier dealers lessen in auto- EHBO gegeven en is er in het blad een discussie over het toevoegen van molybdeendisulfide aan de tweetaktbrandstof.

In 1961 begint de Saab Club ook met een grote landelijke betrouw- baarheidsrit, de ‘Avond door het Land van Hertog Jan’, een kaartleesrit in Noord-Brabant. Deelnemers zijn o.a. de leden van de DKW-Sportclub, de MG Car Club Holland en de Peugeot Club. De DKW’s winnen met overmacht de teamprijzen; er worden veertig equipes geklasseerd maar vele anderen worden wegens tijdsoverschrijding niet in het klassement opgenomen.

Besloten wordt het evenement jaarlijks te herhalen onder de naam ‘Vikingrally’. Ook zijn er in datzelfde jaar nog klassementsproeven in Zandvoort en wordt ons team in de S.L.S. Rally Se in een veld van 29 clubteams.

1962 Sportcommissie en ‘ombouw actie’

In de jaarvergadering van januari 1962 – nog maar twee jaar en twee maanden op gang – wordt naast het bestuur een sportcommissie benoemd. Er komt een sticker, van kloek formaat, voor de auto in de kleuren rood, wit, blauw.

Saaberichten meldt de vervanging van de 96-GT750 (die al in 1960 in de plaats was gekomen van de 93 GT750) door de 96 GT850 die verder als Saab Sport door het leven zal gaan.

In april komt de beroemde ‘ombouw actie’ op gang. Er wordt vanuit Nederland bij Saab een hoger percentage vastlopers geclaimd dan verwacht mag worden op basis van de verkopen. Men komt tot de conclusie dat deze typisch Nederlandse klacht te maken heeft met ons wegennet. Wie op hoge snelheid met de wind in de rug rijdt, geeft zijn motor door half gas ongewild te weinig smering.

Iedere Saabrijder in Nederland krijgt een nieuwe 850 cc motor met vierversnellingsbak aangeboden. Een fantastisch gebaar dat veel goodwill kweekt.

1963 zuinigheidsrit, oprichting FNAC

Het clubblad van februari 1963 geeft voor het eerst een historisch overzicht over Saab in de periode 1947-1962. Er is een uit het Zweeds vertaalde roadtest over de Saab 96 en een artikel over Erik Carlsson en zijn successen in de RAC- Rally en de Monte Carlo.

Bij de DKW-Zuinigheidsrit is er een Saab tweetakt die 1 op 18,1 loopt; hoe bestaat het? Er is weer een Zandvoortdag en de Viking is een succes met 94 deelnemers, waaronder veel leden van bevriende merkenclubs.

Met die merkenclubs wordt de FNAC opgericht, de Federatie van Nederlandse Automobielmerkenclubs. Deelnemers zijn de DKW Sportclub, de Saab Club, de Austin Healy Club, de MG Car Club en de Austin Seven Club. Later treden o.a. Peugeot en Simca nog toe.

De tweede  grote merkenclub-rit wordt dat jaar de Safety Fast Rally van Austin Healy en MG: meer dan zestig wagens aan de start en een Saab overall winner.

Landelijk worden Van Rijssen/Groosmuller met Saab net geen kampioen van Nederland in de B-klasse. Ze hebben evenveel punten als de winnaars, maar de ex-aequo regeling gunt hen slechts de tweede plaats.

Een mooie aanhaling van de in die jaren bekende Duitse autojournalist Alexander Spoerl besluit het laatste nummer van de Saaberichten in A4 formaat: ‘Tweetakt auto’s zijn voor mensen die zonder auto al zorgen genoeg hebben … Het blad gaat over op het A5 formaat en heet in de wandeling al gauw ‘het boekje’. Pas bij het 35-jarig bestaan van de club zal het grote formaat terugkomen!

We lezen niet veel in dat laatste blad over het jaardiner. Toch is dat gezellig met diner dansant in Ede, voorafgegaan door een echte puzzelrit. Waarschijnlijk is de beurs daarna leeg, want in de jaarvergadering in januari 1965 rapporteert de penningmeester dat de club nog een kapitaal bezit van fl 529,22! De club telt nu 175 leden.

1964 het lid op de neus …

Wat het grootste evenement van 1964 moet worden, dreigt de mist in te gaan. Het plan is met de club op reis te gaan naar Zweden (Trollhättan) en Noorwegen. Een deel van de reizigers kampeert, een ander deel wordt in hotels ondergebracht. Maar het belangrijkste is natuurlijk het bezoek aan de Saabfabriek waarvoor wij van harte zijn uitgenodigd. Het behoeft geen uitleg dat de A.R.M. voor ons veel deuren heeft geopend.

Groot is dan ook de teleurstelling dat zeer kort voor de startdatum de fabriek de excursie annuleert. Het slappe verhaal over vakantie, reorganisatie en wat al niet is nauwelijks geloofwaardig. Wij besluiten toch op reis te gaan.

Als onze groep zoals tevoren gepland aan de fabriekspoorten in Zweden rammelt, komt de aap uit de mouw: we mogen er nog steeds niet in, fotograferen is nog steeds streng verboden, maar de parkeerplaats staat vol 96’s en 95’s met lange neus. Er is een nieuw model uitgekomen en dat had geheim moeten blijven!

Het wordt een fantastische reis en rijden in Noorwegen over talloze ongebaande paden langs de meest fotogenieke vergezichten.

1965 het eerste lustrum

Het eerste lustrum wordt in januari 1965 gevierd met een receptie in ‘Het Rode Koper’ in Leuvenum en een diner in ‘Het Roode Wold’ in Nunspeet. Op de receptie o.a. de directie van de N.A.M., de Nieuwe Automobiel Maatschappij BV, waarin de A.R.M. haar Saabactiviteiten heeft ondergebracht en veel vertegenwoordigers van bevriende autoclubs.

Aan het diner diverse sprekers, levende muziek en een gouden stemming. Deelnemers moeten in het holst van de nacht terugrijden. Geen sinecure want de storm heeft veel bomen doen omwaaien. Het wordt dus nog een hele puzzelrit voordat iedereen in bed ligt.

De FNAC groeit: Triumph, Volvo, Simca en Fiat zijn toegetreden. Een gemeenschappelijk terrein op de Vlasakkers (Amersfoort, achter de Bernhard Kazerne) kan door iedere club afzonderlijk, of door meerdere clubs tegelijk, voor behendigheidsproefjes worden gebruikt. Mini-Mani-Rally (Austin 7) en Coupe Hirondelle (Simca) zijn de gemeenschappelijke grote ritten.

De Saabdealers gaan in september voor het eerst naar de bakermat van Saab in twee Dakota’s van Martin’s Air Charter naar de autofabriek in Trollhättan en de vliegtuigfabriek in Linköping. Een groot feest en zeer interessant. De terugvlucht met tegenwind van Linköping naar Schiphol duurt meer dan vijf uur … Kom daar nu eens om!

Van ieder dealerbedrijf gaan er twee mensen mee, maar ze zitten niet bij elkaar in hetzelfde toestel. Bladeren we dan nog even door de hele jaargang dan vinden we de eerste foto’s van de nieuwe Sonett, nadat al eerder foto’s van prototypes zijn gepubliceerd, een fraaie Noorse controleur voor de Viking en berichten over de samenwerking met Triumph.

1966 ESSO-Piet

Wat ook in 1965 en 1966 speelt is de ‘roestbruine insluiper’, een probleem dat ontstaat door een gewijzigde samenstelling van de ESSO-tweetaktolie.

Bijgebleven van die affaire is de plezierige en open wijze waarop ESSO de zaak uitzoekt, toelicht en waar mogelijk verhelpt. En omdat de Saab Club als spreekbuis van haar leden zich ferm in de discussie mengt, toon Esso zijn goodwill en sponsort nog jarenlang onze Vikingrally. Uit die tijd stamt ook de ESSO-Piet, de wisselprijs voor de winnaar van de Viking als symbool van samen doorstane ellende meer dan alleen een wisselprijs.

1967-1970 het einde, of toch niet?

In januari 1966 en 1967 rouleren op de ledenvergaderingen de functies over de bekende personen. Maar heel langzaam komt er wat vers bloed bij.

Het ledental daalt tot ruim onder de 140. Ondanks het doorgaan van de evenementen, de Viking wordt nooit overgeslagen, taant de animo. Dat gaat zelfs zover dat in december 1968 een vergadering plaatsvindt met als voornaamste agendapunt het opheffen van de vereniging. Dat wordt de leden toch te dol. In de vergadering treedt Aad van Zijl zeer nadrukkelijk positief op en de gevolgen zijn duidelijk: hij wordt de nieuwe voorzitter.

Het zoeken naar jongere en nieuwere bestuurders begint rond deze tijd. Nieuwe namen komen naar voren. Het gaat met de club weer langzaam voorwaarts. Op de Hobbelbaan in Soesterberg, het terrein waar zoveel FNAC-klassementsproefjes zijn gehouden, kunnen we dan na zeven jaar niet meer terecht.

In november 1970 houden we ter ere van de relatie met ESSO een rit onder de naam ‘Tijger-Safari’ en ons ‘boekje’ publiceert daarover een hele fotopagina.

1971-1972 Viking, geen Saaberichten

In 1971 geen stoelendans op de jaarvergadering. Gemeld wordt dat de 150 leden weer gepasseerd zijn; het gaat iets beter.

De Viking is toch weer een goed bezocht evenement, we gaan ditmaal de Duitse grens over. In de buurt van Winterberg staat voorzitter Aad van Zijl in de potdichte mist op controle als een politiewagen hem komt vragen wat hij daar midden in de nacht uitspookt. Van Zijl, als altijd een overtuigend spreker, weet ook dit keer narigheden af te wenden. In november gaan we dan nog weer eens met de club naar Zweden. Het wordt zo langzamerhand een bedevaart!

Het jaar 1972 zou het jaar moeten zijn van de dertiende jaargang van de Saaberichten. Er verschijnt niet één nummer! We doen dat af als bijgelovigheid, maar de werkelijkheid is een gebrek aan mankracht.

1973-1975 oliecrisis, Saab museum

Een voor 1973 aangekondigde clubreis naar Engeland wordt vanwege de oliecrisis voorlopig uitgesteld. Het zal midden 1974 worden voor dat feest doorgaat. De Viking 1973 gaat nog net door en brengt ons via een rondje om de Westerschelde naar het uiterste zuidwesten van ons land.

In 1974 vinden wij de eerste tekenen van een wijziging in de belangstelling van de leden: er komen aankondigingen van restauratieprojecten en in het blad staan advertenties voor onderdelen. De Viking van dat jaar heeft weer speciale etappes: een oriënteringswandeling door Urk en een zuinigheidsrit.

In 1975 opent Saab een eigen museum in Trollhättan, een trekpleister van belang. De eerste chef van dat museum, Albert Trommer, is ook de coördinator voor de buitenlandse Saab clubs en hij ontpopt zich als een vriend van allen.

De contributie gaat naar f25,-. De eerste vijftien jaar worden met een leuk jaardiner besloten. Er zijn op dat moment 188 leden.

1976-1978

Steeds meer leden van Saab Club Nederland bezitten inmiddels een oude, klassieke Saab. Er ontstaat meer belangstelling voor restauraties en de onderdelenvoorziening. Ook vindt een verschuiving plaats van autosportliefhebbers naar toertochtrijders.

Saaberichten biedt naast veel clubverslagen meer en meer technische informatie, ook over nieuwe vondsten en nieuwe modellen van Saab.

In 1977 komt er een nieuwe club sticker, die afrekent met de 93 / 96 periode: er staan twee neuzen op, die van de 96 en de 99. In 1978 is er de 900 die met het klimmen der jaren steeds minder als een grote 99 wordt gezien en een eigen populariteit krijgt.

1979 20 jaar Saab Club

Eind 1979 bestaan we 20 jaar en dat vieren we in de dierentuin in Amersfoort. De contributie is inmiddels naar 40 gulden opgetrokken en er worden ledenwerfacties en enquêtes georganiseerd. Saaberichten krijgt een leesbaarder aanzien en Koni biedt aan voor oude Saabtypes de schokbrekers in een beperkte serie te gaan namaken.

Ferry Haarman rijdt in de Tulpenrally en de Saab Club staat in het museum in Zweden in bewondering voor de nooit geproduceerde Saab 98. Er komt een Technische Commissie en in het blad komen steeds meer overdrukken van interessante zaken uit het Saabverleden. Eigenbouw in allerlei vormen komt aan de orde, van een dakbak voor de 96 tot een pick-up, gebouwd vanuit een 99 Combi-Coupé.

De groei, die tot 1975 beperkt is, is goed op gang gekomen. In februari 1983 zijn er 500 leden! De evenementen groeien in getal en belang. In 1984 komen er ook een redactiecommissie en opnieuw een sportcommissie. Het aantal leden dat in bestuur en commissies leiding geeft aan een en ander, groeit als kool. Eind 1984 wordt het 25-jarig jubileum gevierd met een happening in Aalten, dit jubileumfeest trekt 130 deelnemers. Albert Trommer, de chef van het  Saab museum in Trollhättan, komt met een van de eerste 9000’s naar Nederland en enkele jaren later zal hij bij tot erelid worden benoemd.

Het blad heeft rond dat jaar een echt volwassen inhoud gekregen. Aan het eind van het jaar is er de Gaasterlandrit waarop voor het eerst 120 Saabs in actie te zien zijn. Aan het eind van die 25 jaar start een register waarin alle in Nederland rijdende Saabs worden vastgelegd, tenminste als de eigenaren willen meewerken. Ook de Zweedse folklore rond het Luciafeest wordt uitgebreid beschreven en de Saab 90 wordt aangekondigd.

In maart 1985 wordt de Saab Direct Ignition beschreven. Er is een ledenvergadering geweest en er blijkt meer dan zes mille (guldens) in kas! Het ledental blijft boven de 500. Als terugblik op de eerste 25 jaar wordt een collage van rallyborden uit de oude doos gereproduceerd.

De Saabboetiek gaat van start en maakt na een aarzelend begin na 1991 een grote bloei door. De Technische Commissie begint met de onderdelendagen, een happening die tweemaal per jaar plaatsvindt en die geen onderdelenaanbieder of -zoeker meer wil missen. Sommigen zijn zo fanatiek dat zij meer inkopen dan zij verkopen, maar het plezier blijft!

1986-1995

In maart 1986 wordt bericht over een rit die de AMC Ede voor de Saab Club heeft  georganiseerd, de Driestromenrit. Het bestuur gaat op bezoek bij de Saab Club in Tsjecho-Slowakije en komt met mooie verhalen over ongekende toestanden thuis. Eind 1986 organiseren wij in Lelystad een internationaal treffen en dat wordt een groot succes. De beautycontest oogst veel lof: de 93 van Gert Bengtsson wordt allerwegen als mooiste geprezen, maar de door zijn vrouw gereden Sonett tweetakt doet er weinig voor onder.

In Saaberichten start een serie stukjes over de Zweedse keuken en die serie heeft lang gelopen en menigeen het water in de mond doen lopen. Er zijn dan 750 leden. Boeken- en modellen nieuws krijgt nu in ieder nummer van het blad een behoorlijke ruimte en het aantal verzamelaars groeit met de dag.

In de zomer van dat jaar viert Saab in Zweden een groot feest. De fabriek bestaat vijftig jaar en de autoproductie is nu veertig jaar op gang. Een grote groep uit Nederland maakt het feest mee. Op dat feest zien we voor het eerst een Saab Monte-Carlo V4 met een Saabo caravan. Die dateert weliswaar uit de jaren zestig, maar is door het geringe aantal geproduceerde eenheden een zeldzaamheid.

Samen met de Fiat Club houden we een gezellige dag in de dierentuin in Amersfoort. Ons blad staat vol gevarieerde artikelen en er zijn 900 leden. Toch lezen we in de ingezonden stukken klachten over de slechte opkomst van de leden.

'Smoke gets in your eyes’ en op naar de 30 jaar

Het internationale treffen vindt plaats in Engeland in, en om het automuseum in Beaulieu, om het vijfentwintig jarig bestaan van de Engelse Saab Club te vieren. Een knaap van een feest in een geweldige entourage.

Dat de band op het slotfeest eindigt met ‘Smoke gets in your eyes’ kan zowel met onze emoties te maken hebben, als met de deelnemende tweetakten. We treffen op het feest voor het eerst Noorse collega’s van de ‘GammalSaabens Venner’, letterlijk vertaald ‘vrienden van de oude Saab’, die met de enige drie 92’s die Noorwegen dan rijk is, zijn overgestoken.

In de jaarvergadering van 1989 treedt een keurmeester van de R.D.W. toe aan het bestuur. Dit biedt mogelijkheden voor het gebruik van een R.D.W. keuringsstation voor de inspectiedagen. De technische commissie creëert haar eigen logo, de ‘Pruts- en Klungeltrol’.

Het 30-jarig jubileum wordt met een feest in Vianen gevierd. De dagen na het feest is er nog een mooie toertocht die eindigt met koffie en gebak in Slot Zeist.

1990 Saab en GM

De ARM handelt nu ook in caravans; natuurlijk van Zweedse origine, Polar en Sävsjö. Er is een verhaal over een Saab Limousine – maar dat is meer huisvlijt – en de carburateur motor in de 900 heeft zijn langste tijd gehad. Een internationaal treffen vindt in Haltern (Duitsland) plaats, kort over de grens en dus royaal door onze leden bezocht. Een mooie ontvangst in Schloss Nordkirchen, het Versailles van Westfalen.

In 1990 begint de samenwerking tussen Saab en General Motors. De echte fanatici hebben zo hun twijfels, maar die gaan geleidelijk over. Het kan wel eens zo zijn dat de relatief kleine autoproducent Saab, als bewerker van het topsegment bij GM, een kans op overleven in de autojungle heeft gekregen, die het mogelijk anders had gemist.

In Nederland is de ARM inmiddels kind van de Hagemeyergroep geworden en naast haar dochter AIM, de Saabimporteur, treedt nu ook GREMI te Groningen, de importeur van LADA en KlA, tot de groep toe. In de zomer is er een dorp op stelten gezet met een automanifestatie: ‘Wehl on wheels. We zijn erbij, bij al die auto’s in al die straatjes en al die toeschouwers. Op 26 augustus 1990 overlijdt Albert Trommer, ons Zweedse erelid, de man die in Zweden voor de buitenlandse Saab-clubs zo ontzettend veel heeft gedaan.

Van ENAC naar FEHAC

Het samenwerkingsverband tussen de merkenclubs is inmiddels heel erg veranderd. Tegen het eind van de jaren zeventig is de ENAC geruisloos ter ziele gegaan. In 1976 is de Federatie Historische Automobielclubs, de FEHAC, opgericht. In 1990 ondergaat de FEHAC een uitbreiding omdat ook motorrijwielen en allerlei voertuigen daarmee verwant, tot de Federatie toetreden.

De FEHAC is dan de belangenbehartiger voor het klassieke motorvoertuig geworden en Saab Club Nederland treedt toe omdat de groep liefhebbers van klassieke Saabs almaar in getal toeneemt. Bovendien spreekt de FEHAC ook de rallyliefhebbers aan, omdat zij de Nederlandse vertegenwoordiger is van de FIVA, de internationale federatie waaronder de rally’s voor klassieke motorvoertuigen vallen.

Nog enkele hoogtepunten uit de Saaberichten van 1990. Er zijn verslagen over een Zwedenreis (alweer!) en een midzomerfeest in Groningen. Er is een uitgebreid verhaal over de Saabo 260 caravan, waarvan dan het enige exemplaar in Nederland is gearriveerd. Ook zijn er verslagen over de Viking en over demonstraties rijden op ijs en in de sneeuw onder leiding van ene E. Carlsson. Betere instructie lijkt nauwelijks mogelijk!

In de jaarvergadering van februari 1991 blijkt het financieel beleid vruchten af te werpen: de club staat aan het hoofd van een ongedacht kapitaal: fI7.000,-. Bij de verslagen een test van Alfa Romeo vs Saab en het 100 jarig jubileum van Scania. Er is ook een oude herinnering van Gunnar Häggbom over de Monte Carlo rally, die hij in 1962 als navigator van Erik Carlsson beleefde en stukken over de Vogezenrally en de Zwedenreis 1991. En dan is er ook nog een Vikingtocht die niet al te best is uitgezet en waarvan de uitslag daardoor foutief is.

1992-1993 Regio Limburg en ‘l only remember your wife’

Al enige tijd is er een levendig clubleven in Limburg. Dit leidt tot het ontstaan van de  regio Limburg binnen de club die de Limburgse leden goed bij het clubgebeuren betrekt en zelfs leden van over de grens binnenbrengt. Het idee vindt navolging en in 1992 worden dan ook de eerste schreden gezet van iets wat de regio Noord zou kunnen worden.

Het ledental van club schommelt enigszins onder de 1000 leden. Wat er jaarlijks bijkomt, valt er ook weer af. Maar de animo voor Zweden is en blijft groot. Er is weer een flinke delegatie in Trollhättan voor het vijfjaarlijks Saabgebeuren. Een mooi feest met alles erop en eraan wat zo’n feest gezellig maakt. De uitsmijter komt van Erik Carlsson, die bij de prijsuitreiking tegen een deelnemer zegt: ‘I don’t remember your car, I only remember your wife … !’ Het verslag wordt voor de eerste maal in de Saaberichten opgeluisterd met kleurenfoto’s.

In 1993 zijn er twee hoogtepunten. Allereerst het internationale evenement dat in Noorwegen is georganiseerd. Ze hebben daar geen Olympiade, maar een Saabiade in gedachten, en wel de Saabiade ’93. Een gezellig weekend rond Lillehammer en Hamar, met een bezoek aan het Vikingskipet waar onze Nederlandse schaatsers zoveel moeite hebben gehad met Johan Olav Koss. De feestavond in Hunderfossen is wat benauwd omdat de opkomst groter is dan de zaal toestaat. Heel charmant is de aanwezigheid van mevrouw Greta Molander, inmiddels hoogbejaard, die al in 1937 de Monte Carlo reed en in diezelfde rally in 1952 de damesprijs won met een Saab 92!

In de Noordelijke Oldtimer Manifestatie heeft de club voor het eerst een grote beurs aangedaan met een mooie inzending van een stuk of zes Saabs. Het begin van een ruimere presentatie naar buiten die uiteindelijk weer zal leiden een verdere groei van het ledental. De Vogezenrally wordt voor de tweede maal door Fred en Rob Heuft gewonnen en verder zijn er allerhande kleinere evenementen. Daaronder een ‘Noord-Brabant treffen’, een regionale bijeenkomst met een beauty contest en een gemengde Belgisch-Nederlandse jury.

1994 35-jarig jubileum in Rosmalen

Het 35-jarig jubileum werpt zijn schaduw vooruit. Het zal een knalfeest worden in en om het Autotron in Rosmalen. Saaberichten krijgt een nieuwe vormgeving: het aloude A5 formaat (het ‘boekje’) wordt verlaten en het blad komt in volle glorie op A4 (magazine) voor de dag. Het eerste nummer in die uitvoering is jaargang 35 nummer 3, de uitgave voor ons jubileum. In veelkleurendruk en met veel foto’s.

Het jubileum in Rosmalen wordt ingeleid met het blad, waarin de geschiedenis van Saab en de productontwikkeling centraal staat. Het evenement kent bekende elementen als de beauty contest, een statische show van alle types Saab, een Zweeds buffet, muziek, dans en speeches, een gemeenschappelijk ontbijt in het Autotron, museumbezoek en barbecue. Voeg daarbij de mogelijkheid om het gehele museum doorlopend te bezoeken en u begrijpt hoe leuk het werd. Uit Zweden komt onder andere Erik Carlsson die tot erelid wordt benoemd.

De rest van het jaar kent toertochten in Friesland en Midden-Nederland, de Viking, een Zwedenreis en een internationaal getinte Limburgtour. Saaberichten gaat uitgebreid in op de Saabhistorie in rally en sport en op de modelletjes onder de titel ‘Kleintje Saab’. De club bloeit na 35 jaren als nooit tevoren; het ledental ligt ruim boven de 1000 en er zijn activiteiten door het gehele land.

Per-Olaf (Pelle) Rudh, de opvolger van Albert Trommer als ‘Museumchefen’ in Trollhättan, met wie wij ook weer fijne contacten hebben opgebouwd en die, als oud-technicus voor Erik Carlsson, zo smakelijk over de rallywereld kon vertellen, overlijdt helaas in 1995. De derde generatie heeft zich gemeld in de persoon van Peter Bäckström en ook met hem is de goede sfeer bewaard gebleven.

1995-1996

Per-Olaf (Pelle) Rudh, de opvolger van Albert Trommer als ‘Museumchefen’ in Trollhättan, met wie wij ook weer fijne contacten hebben opgebouwd en die, als oud-technicus voor Erik Carlsson, zo smakelijk over de rallywereld kon vertellen, overlijdt helaas in 1995. De derde generatie heeft zich gemeld in de persoon van Peter Bäckström en ook met hem is de goede sfeer bewaard gebleven.

In 1996 springt uit de veelheid aan evenementen de fotohappening op 96-’96 eruit: het fotografisch vereeuwigen van 96, 96′s. Dit is een groot succes, er komen zelfs meer dan honderd 96’s bijeen.

1997 Saab 50 jaar, naar de Noordkaap

Het clubblad maakt grote reportages, bezoekt oude en nieuwe dealers en het hoogtepunt van het jaar wordt de 50ste verjaardag van Saab als autofabrikant. Omdat de Noorse Saab Club het geheel van een pakkend sausje wil voorzien, ontstaat er een mega happening. Op vijf juli gaan 160 Saabs uit veertien landen vanuit Oslo op weg naar de Noordkaap. Meer dan goed gemutst, want deze Northern Lights Challenge is iets dat ons avontuurlijke Vikingbloed stevig opjut. Een prachtige reis, begunstigd door schitterend weer.

Op de kaap aangekomen naar Kirkeporten Camping, de noordelijkst gelegen camping ter wereld, de middernachtszon, een middernachtsmaaltijd, souvenirs en prepareren voor de terugreis. Nu gaat het in vijf dagen naar Lidköping, waar de stoet domicilie heeft gekozen voor het geweldige feest dat Saab heeft gebrouwen.

Meest in het oog springende personen tijdens de tocht zijn de alom aanwezige regelmoeder Anne Andersen en Geof Ridgley die geheel uit Nieuw Zeeland is gekomen om eens te zien hoe Noord-Europa eruit ziet.

Het feest bij Saab is erg leuk. Meer dan 3000 bezoekers bekijken het museum, allerlei onderdelenstands, demonstraties van het Saab Performance Team op de testbaan, alle museumstukken rijdend op dezelfde baan, of ze bezoeken het afsluitende diner. Maar de Noordkaapgangers mogen ook met hun eigen auto de testbaan op en proefritjes maken met twintig klaarstaande nieuwe 9-5 sedans!

In 1998 is er een internationaal evenement in Engeland – die club bestaat nu ook 35 jaar – en verder veel leuke dingen in ons eigen land. Het ledental gaat in de richting van de 1500.

2006-heden

Hier komt een beschrijving van de geschiedenis van Saab Club Nederland van 2006 tot heden.

Sponsoren